سفارش تبلیغ
صبا ویژن


درخواست اصلاح طلبان آذربایجان از خاتمی 1 - شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان اردبیل




درخواست اصلاح طلبان آذربایجان از خاتمی 1 - شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان اردبیل

عضویت در خبرنامه
  همراهان
اصلاح طلب:7827
 RSS 

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سید محمد خاتمی

 انّ الله یامرکم ان تودّوا الامانات الی اهلها (سوره نساء – آیه  58)

 تاریخ پرفراز ملت بزرگ ایران گواه صادق رهبرانی است که به مدد تدبیر، شجاعت و هوشمندی خویش در بکار گیری توانایی و قدرت ملت در عمده دوران­ها موجب شکوه و عظمت ایران  گردیده و بر شمار صفحات زرین آن افزوده­اند. همچنین در مواقع فرود تاریخی نیز نقش ضعف تدبیر و بی کفایتی حاکمان روزگار، در انجماد و انقیاد نیروی ملت انکار ناپذیر است.  تاریخ این مرز و بوم شهادت می­دهد که ملت ایران حتی در دوران پسرفت و یا تسلط بیگانه و استعمار نیز همواره مولد جنبش ها و مربی  رهبران رهایی برای نجات ایران و نوسازی شکوه و عظمت آن بوده است.

تاریخ مبارزات یک صد سال اخیر ملت ما از جنبش تنباکو، نهضت بزرگ مشروطیت، نهضت ملی شدن صنعت نفت و قیام پانزده خرداد تا انقلاب بزرگ اسلامی مصداق بارز مطالبات و خیزش ملت  ماست و به تحقیق می­توان شاه بیت ارزش های مشترک این مبارزات یک صد ساله را تلاش برای الغای استبداد و حکومت فردی، برپایی حکومت قانون، استیفای حق تعیین سرنوشت، آزادی، پیشرفت، استقلال، برپایی عدالت و توسعه مناسبات مردم سالاری با الهام از تعالیم اسلام اصیل و مبانی ملی خلاصه کرد.

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که با مشارکت تمام اقشار ملت به رهبری حضرت امام خمینی ( قدس سره الشریف) و با مجاهدات شهیدان خونین کفن فراوانی در 22 بهمن 57 با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسید، دفتر زرین مطالبات ملت ایران است که قانون اساسی آن به عنوان میثاق ملی، جمهوریت نظام و حق مردم را در انتخاب حاکمان خویش تصریح و تضمین نموده است. این اصل 56 قانون اساسی است که اشعار می دارد: " حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیج کس نمی­تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می­آید اعمال می­کند".  این فتوای معمار و بنیانگذار جمهوری اسلامی است که در تاکید و اصرار برحق انتخاب و نقش اول و آخر مردم در تحقق جمهوریت نظام اعلام می دارد: "میزان رای ملت است"  و " حکومتی که مبتنی بر رای مردم نباشد، مشروعیت ندارد" و "تخلف از حکم ملت برای هیچ یک از ما جایز نیست" و "مردم حتی اگر خلاف صلاح خودشان رای بدهند، رای آنها متبع است".

 

   جناب آقای خاتمی،

ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فداکاری های کم نظیری را برای تحقق اهداف آن و جبران عقب ماندگی های تاریخی خویش انجام داده است و اگر در مواردی از تحقق بخشی از مطالبات خویش بازمانده است به دلیل مشکلاتی بوده است که دو مورد آن پایه و اساس بوده اند:

1-    بیگانگانی که با انواع توطئه به تضعیف قدرت مردم و نظام مستقر و مشروع ملت ایران پرداخته اند. آنها از ایرانی که در آن دین و دموکراسی و آبادانی و پیشرفت همزاد باشند پیوسته در هراس بوده و با تهدید نظامی، سیاسی و تحریم اقتصادی آن را تضعیف کرده اند.

2-    انحصارطلبانی که با قیم مابی مانع همراهی دین و دموکراسی بوده اند و برخلاف مشی امام راحل، رای و نظر مردم را در فرآیند حکومت داری، پیوسته انکار نموده و نهایتاً آن را در حد زینت نصب حاکمان تنزیل داده اند.

ولی مردم ایران همواره با استقامتی ستودنی در صحنه های جنگ تحمیلی و با رشادت و دلیرمردی فرزندان ایثارگر خود و کار، تلاش، تولید و صبر و مقاومت،  بیگانگان را ناامید ساخته و با آرای وسیع و میلیونی خود، برای تعیین ارکان اداره کشور مشارکت و پیوسته بر حق خویش به عنوان میزان اداره امور، اصرار و ابرام  ورزیده اند.  بی شک هر انتخاباتی که صحنه اثرگذاری ملی و بیان رای و نظر ملت بوده است، عمده ملت ایران در آن حاضر گردیده اند و اگر امروز با  کاهش حضور مردم مواجه هستیم، ثمره منطق کسانی است که برای غلبه بر رای مردم با اجرای تمام عیار نظارت استصوابی و پروژه مهندسی انتخابات، پیام  بی تاثیری رای مردم را به جامعه تزریق نموده و کامیابی خویش را در ناکامی ملت جستجو کردند. بی تردید وضعیتی که امروز در آن گرفتار آمده ایم از پیامد های آن است.

 

   جناب آقای خاتمی،

اگر چند سال پیش، شعارهای مدعیان حاکمیت یکدست، از ژاپن اسلامی و طرح تثبیت قیمت ها تا آوردن پول نفت بر سر سفره های مردم رایج بازار بود، امروز همه چیز در منظر و مرعای مردم به روشنی آشکار شده است. نه تنها درامدی از نفت بر سر سفره های مردم نیامده است، بلکه نان از سفره مردم نیز می رود. نه تنها قیمت ها تثبیت نگشته اند، بلکه گرانی و تورم طاقت فرسا، امان مردم را بریده است. مدافعان طرح تثبیت قیمت ها بدون قانون و برنامه، روش رهاسازی تمام عیار کالاهای یارانه دار را نیز در دستور کار خویش قرار داده اند تا هزینه ناکارآمدی خود را با دست درازی به جیب ملت جبران نمایند. قیمت های مسکن طی سه سال گذشته بیش از پنج برابر افزایش یافته و مواد غذایی با تورم شدید روبرو گردیده و سایر کالاها به شدت گران شده اند. با این حال دولت با بی توجهی به قانون برنامه چهارم و مصوبه مجلس و حتی حکم دیوان عدالت اداری از افزایش حقوق کارمندان، لااقل تا حد نصف تورم واقعی، استنکاف ورزیده است.

انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تعطیل ده ها شورای عالی کشوری موجب اختلال در نظام برنامه ریزی و تنزیل امور کارشناسی در اداره کشور گردیده و روزمرگی، اتخاذ تصمیمات خلق الساعه و تک گویی در مدیریت را رواج داده و به توسعه طرح های فاقد توجیه عمرانی، مصرف بی رویه درآمد های ملی، افزایش عمر اتمام پروژه های نیمه تمام و تحمیل ده ها هزارمیلیارد تومان خسارت بر کشور گردیده است. افزایش نقدینگی از 60 هزار میلیارد تومان به 160 هزار میلیارد تومان طی سه سال از دیگر نتایج ضعف مفرط در مدیریت و برنامه ریزی است که تورم حاصل از آن کمر مردم فقیر و عمده آحاد جامعه را خم نموده، بنیان اخلاق و خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار داده و به توسعه فقر و افزایش فاصله طبقاتی و نابرابری اجتماعی انجامیده است. برنامه چهارم توسعه کشور که ثمره ده ها هزار ساعت کار کارشناسی مدیران صف و ستاد کشور و مصوب مجلس شورای اسلامی می باشد و طبق آن برنامه، دولت حق هزینه کرد سالانه بیست و دو میلیارد دلار- و نه بیشتر- از درآمدهای نفتی ایران را داشت و در آن هدفمند کردن یارانه ها به صورت پلکانی با هدف تامین نقدینگی برای توسعه حمل ونقل عمومی و برقراری کامل نظام پر قدرت تامین اجتماعی و اتمام پروژه های نیمه تمام ملی پیش بینی شده بود، با بی مهری کامل به کنار گذاشته شد. سند چشم انداز 20 ساله کشور که مطابق آن ایران باید در سال 1404 به قدرت اول منطقه ای در شاخص های گوناگون توسعه تبدیل شود، مورد بی توجهی قرارگرفته است، به طوری که رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام می دارد که در سه سال گذشته مطابق سند چشم انداز نه تنها پیش  نرفته ایم، بلکه عقب گرد نیز نموده ایم.

واردات بی رویه ی50 میلیارد دلاری کالاهای مصرفی در هر سال موجب کاهش و اختلال نظام تولید، صنعت و کشاورزی گردیده است که نتایج آن را می توان در رخسار افسرده دهقانان و چهره مغموم صاحبان تولید و صنعت مشاهده کرد، به طوری که حفظ اشتغال موجود نیز به دلیل تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی شدیداً با مخاطره روبرو گردیده و به اخراج کارگران و کاهش عرضه مایحتاج ملی انجامیده است. انتظار می رفت با افزایش درآمدهای نفتی، سرمایه گذاری بر روی پروژه های ملی جهت تامین گاز و برق و صنعت و تولید افزایش یابد و بهره ای از این نعمت به سفره معلمان، کشاورزان، کارمندان، کارگران و مستضعفین حاصل آید، ولی چه سود که امروز با کاهش سرمایه گذاری خصوصا در دو صنعت گاز و برق، با خاموشی های زمستانی و تابستانی و خسارت های عظیمی مواجه شده ایم و فقط ارمغان تورم بهره ی اقشار ملت ما گردیده است. صندوق ذخیره ارزی کشور که در سه سال قبل با 14 میلیارد دلار تحویل گردید، علیرغم ورود بیش از 200 میلیارد دلار درآمد نفتی، امروز حتی موجودی زمان تحویل را ندارد و هیئت امنای آن نیز برای فراخی دست در هزینه کرد منحل گردیده است. برخلاف شعار صرفه جویی در مصرف منابع و کوچک کردن حجم بدنه دولت، حجم عظیمی از بودجه ملی از سوی دولت و بدنه در حال توسعه آن، به مصرف می رسد به طوری که طی سه سال گذشته بودجه دستگاه های دولتی بیش از دو برابر افزایش یافته است و این در حالی است که بخش خصوصی روز به روز نحیف تر می شود.

در اثر موضع گیری های غیرکارشناسی و هیجانی، تهدید و درشت گویی قدرت های سلطه گر بر میهن ما شدیداً افزایش یافته و کشور را در کانون فشار های بین المللی قرار داده و باعث اجماع جهانی، صدور سه قطعنامه تحریم و تحمیل ده ها میلیارد دلار خسارت بر علیه ایران گردیده است، اموری که در بدترین شرایط گذشته نیز سابقه نداشته اند.  مدعیان مدیریت جهانی، ملت را از داشتن بهترین مدیران با سابقه و دلسوز و کارشناسان برجسته محروم نموده اند وعلیرغم اینکه شعار "ما می توانیم" سر می دهند، عملاً نمی توانند گرهی از مشکلات مردم را باز نمایند و هر روز گرهی بیشتر می زنند.

   بی تردید کشور ما در زمینه های اجتماعی و فرهنگی نیز در سه سال گذشته در سراشیبی قرار گرفته است. نه تنها در عرصه های هنری و فرهنگی، شاخص هایی چون نشر کتاب و تولید فیلم به شدت نزول پیدا کرده و میزان سانسور و انسداد افزایش یافته است، بلکه در مصدایقی مانند مفاسد اجتماعی که خود مدعی حل آن ها بوده اند، به استناد شاخص ها عکس آن آشکار گردیده است.  پس از هشت سال حاکمیت دولتی با شعار توسعه سیاسی و دستاوردهای درخشانی ( در حد استانداردهای کشور) که در این زمینه به دست آمد و احزاب، رسانه ها و نهادهای مدنی متولد شدند و بالیدند و مسیر مطلوبی برای تحرک عرصه اجتماعی و فرهنگی و تحدید عرصه بلامنازع قدرت ایجاد گردید، متاسفانه در حال حاضر عرصه سیاسی به شدت گرفتار رکود، انفعال و ناامیدی است. احزاب، نهادهای مدنی و رسانه های عمومی تحت فشارهای شدید و بی سابقه ای قرار گرفته اند و نه تنها از ظرفیت آنها استفاده نمی شود بلکه کوچکترین انتقاد و تحرک این نهادها نیز توطئه مافیا تلقی می شود. اعمال محدودیت های شدید در حوزه زنان و جوانان، بازداشت و ضرب و شتم  آنان، محرومیت شماری از دانشجویان از تحصیل با سازوکار ستاره دار کردن آنها، تحدید و تعطیلی فعالیت های قانونی سیاسی و اجتماعی نهادها و نشریات دانشجویی که بخشی از پروژه اعمال سکوت قبرستانی در دانشگاه ها است، سیاست بازنشستگی اجباری برخی ازاساتید مجرب و ارزشمند که موجب تضعیف توان علمی دانشگاه ها و نهاد های علمی کشور شده است و نیز خدشه دار نمودن استقلال دانشگاه ها، نمونه هایی از بدعت ها و رویه های غیرقانونی حاکمیت یکدست کنونی می باشند. در یک کلام می توان گفت که در حوزه فرهنگ و سیاست، هیچ اثری از نشاط و امید دیده نمی شود و سکوت ارباب فرهنگ و اندیشه و اصحاب سیاست را با  کاهش چشمگیر حضور مردم در پای صندوق های رای، در آخرین انتخابات سال گذشته در پایتخت و سایر کلانشهرها، جز به ناامیدی و نارضایتی آنان نمی توان تعبیر کرد و این برای نظامی که پایگاه اصلی آن مردم است، پیام خوبی ندارد و یک هشدار تلقی می گردد.

 

   جناب آقای  خاتمی چه باید کرد و راه نجات چیست؟

ما عمیقاً بر این باوریم که برای برون رفت از بحران ها و مشکلات طاقت فرسای موجود و تغییر ناکارآمدی کنونی، هیچ راهی و هیچ امکانی به جز اتکاء به مردم وجود ندارد و فقط معجزه حضور مردم می تواند سامانی برای همه این نابسامانی ها باشد. یگانه راه نجات ایران و اصلاح وضع موجود جامعه، کسب قدرت سیاسی و ورود به عرصه مدیریت کشور با برگزاری انتخابات آزاد، عادلانه  و رقابتی و تمکین به آرای ملت است. ما قلباً اعتقاد داریم که جنابعالی به واسطه آبرو و احترامی که در پیشگاه ملت ایران دارید و امین و مورد اعتماد آنان هستید و در کشورداری با سلوکی کم نظیر،سعه صدر، تدبیر و کاردانی امتحان داده و از منزلت و اعتبار جهانی برخوردارید، تنها سرمایه ملت برای عبور از گردنه های سخت محسوب می شوید و این ما را بر آن وامی دارد که از شما با اعتقاد تمام دعوت نمائیم که بار دیگر به صحنه اجرا و مدیریت کشور برگردید، برای اسلام، ایران و فردایی بهتر برای مردم ایران.

 

جناب آقای خاتمی،

- شما امین نظام و مورد علاقه ملت هستید. حضور شما در انتخابات آن را از انحصار می رهاند و به آن اعتبار می بخشد و اگر ملت شما را در صحنه ببیند، بار دیگر لباس امید بر تن می سازد و با اعتماد به نفس پای  صندوق های رای می آید. در این صورت معجزه حضور مردم در صحنه، به آنان امکان می دهد تا بتوانند به طراحی سرنوشت خویش بپردازند و هر گونه مهندسی انتخابات را برهم زنند. حضور شما امکان استفاده از حربه ردصلاحیت را از دست رقیب خواهد گرفت و حجم بالای آرای شما جناح تمامیت خواه را به پذیرش قواعد انتخابات آزاد مجبور نموده و می تواند از بی قانونی ها و قانون شکنی ها در انتخابات بکاهد . حضور شما تاکیدی بر اصول اصلاح طلبی و قواعد مبارزه مدنی و قانونی آن است و پس از چهار سال حاکمیت دولت کنونی، فضای تنفسی ارزشمندی را برای جلوگیری از تداوم خسارت ها بر ایران فراهم نموده و نیز امکان مناسبی را برای بازتولید اندیشه دموکراسی و توسعه در کشور ایجاد می کند. حضور شما سبب انسجام تاریخی اصلاح طلبان می گردد که نیاز حیاتی جریان بالنده اصلاحات می باشد و هر کاندیدای دیگری غیر از شما و یا تعدد کاندیداها در جناح اصلاحات، موجب مهندسی انتخابات و مصادره آراء به نفع دیگران گردیده و شکست اصلاحات و تضعیف منافع ملی را رقم خواهد زد.

- اگر تلخ ترین دقایق زندگی یک فرد لحظاتی است که از تامین رزق خود و فرزندانش عاجز می شود و اگر امروز معاش به معضل کثیری از هم وطنان ما تبدیل گردیده و چهره کریه فقر هر روز توسعه می یابد و غول تورم و گرانی همه را می آزارد، ما مطمئن هستیم که شما می توانید با میدان دادن به خرد و علم عالمان و کارشناسان و بکارگیری نخبگان و مدیران دلسوز و پاسداشت قوانین و برنامه های مصوب نظام، این چرخه را متوقف و سپس به تدریج معکوس نمایید.

- بنا به نظر کارشناسان و اهل فن، برای تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله،  سالانه 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری لازم است. برای تجهیز چاه های نفت ایران که با فرسایش شدید مواجه اند، باید 500 میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت پذیرد. امروز همه کارشناسان بر ضرورت جذب سرمایه گذاری و تجهیز منابع برای نجات اقتصاد ایران شکی ندارند و آ ن را به مثابه خونی در رگ های اقتصاد ایران تلقی می کنند. مطمئنا مدیریت کنونی توان و ظرفیت جذب این دلارها را ندارد. باید قبل از هر چیز با لغو تحریم ها و جذب تکنولوژی، ظرفیت و توان ملی اقتصاد ایران افزایش یابد تا قدرت جذب سرمایه را داشته باشد. این امر دولتی را می طلبد که با سیاست دموکراسی در خانه و صلح با جهان و با تدبیر تنش زدایی، به لغو تحریم ها و رفع تهدیدها و اجماع جهانی علیه ایران دست یازد و تکنولوژی و سرمایه جهانی را برای رونق اقتصاد ایران بکار گیرد. شما در گذشته پایمردی خود را در این راه اثبات کرده اید و اکنون نیز می توانید ایران را با جهان بیرون آشتی دهید، بدون اینکه ذره ای از منافع ملی کوتاه آیید، چون شما می دانید که روابط بین الملل نه براساس عواطف بلکه بر اساس منافع است و حاصل این امر، رفاه، رونق، افزایش تولید در عرصه صنعت و کشاورزی، درآمد بیشتر برای مردم و لبخند شادکامی در چهره مستضعفین و احیای قدرت اقتصادی ایران خواهد بود.

- امروز طراحان حمله به برج های دوقلو پروژه خویش را با تولد اسلام طالبانی و اسلام هراس، خشونت و ترور به پایان برده اند. اکنون آمریکا و اسرائیل با قدرت رسانه ای پرفریب خویش، اسلام عزیز را مترادف با ترور و خشونت خشک مغزان  و دین ستیزان طالبان و القاعده تبلیغ می نماید. آنان مطلوب خویش را در این رادیکالیزم کور و اسلام هراس و خشونت جستجو می کنند. اما شما از موفق ترین رجال دینی حهان اسلام هستید که با طرح و تبلیغ صلح، گفتگو، مدارا، برابری و برادری، نفی ترور و خشونت، و با زبانی شیرین و منطقی عمیق، به معرفی اسلام رحمانی و عاری از خشونت و حامی حقوق و کرامت انسان همت گماشته اید و این نیاز زمانه ماست که بار دیگر از موضع یک حاکم اسلامی و حکیم دینی به یاری اسلام و مسلمانان بشتابید.

- ما در تمام عرصه های این انقلاب عظیم حضور داشته ایم و به مساعی ارجمند امام و زحمات طاقت فرسای ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار این نظام واقف هستیم. در زمانه ای که جماعتی در روز روشن، راه دینداری و مردم سالاری امام را در محاق می برند، جمهوری اسلامی را به مانند پوستین وارونه ای جلوه می دهند و حتی از یورش به حریم امام نیز ابایی ندارند، جنابعالی به عنوان فرزند فاضل و باتقوای امام خمینی تکلیف بزرگی برای ادامه راه امام و حفظ حریم و میراث آن بزرگوار برعهده دارید.

 



: دبیرخانه دایمی » ساعت 9:43 ع روز 87/11/18